Of het nou in de zomer of de winter is, veel mensen gaan op vakantie naar de bergen. En die vakanties gebeuren vaak met de auto, waardoor je je opeens op relatief onbekend terrein bevindt en je op een andere manier moet gaan rijden. In het vlakke Nederland is het rijden heel anders dan in de bergen. Hoe anders? We geven wat tips.
Maak toeren
Hoewel je op de vlakke wegen vooral verteld wordt dat je vroeg moet schakelen, om zo te voorkomen dat je onnodig brandstof verbruikt, is het in de bergen vooral zaak om veel toeren te maken. Bergop rijden is zwaar voor een auto en de auto heeft veel koeling nodig. Gebruik je te weinig toeren, dan koelt de auto niet genoeg en kan hij oververhit raken. Daarom is het belangrijk dat je toeren maakt en de auto dus ook echt goed vooruit komt als je het gaspedaal stevig intrapt. Merk je dat de auto amper versnelt als je je gaspedaal goed intrapt? Schakel dan een versnelling terug.
Wees voorzichtig met de koppeling
Je auto, misschien wel gekocht bij Ferdy Snijders in Emmen, heeft een koppelingsplaat die graag zoveel mogelijk ontzien wordt. Dat is in de bergen niet altijd even makkelijk, omdat je vanuit stilstand nogal eens bergop moet rijden. Door de koppeling te laten slippen slijt hij heel snel en begint hij te roken en te stinken. Uiteindelijk kan dit leiden tot een verbrande koppeling, wat een dure reparatie betekent. Probeer daarom te voorkomen dat de koppeling te veel slipt. Veel nieuwe auto’s hebben een functie die ‘hill hold’ heet, waarbij de auto herkent dat hij op een helling staat en dus even de rem vasthoudt als je met je voet naar de koppeling gaat. Dit is een grote hulp. Heeft je auto die functie niet, wees dan voorzichtig met het optrekken.
Ontzie de remmen bergaf
Je remmen kunnen het behoorlijk zwaar krijgen als je bergaf rijdt. Wie wel eens een steile helling is afgegaan op de remmen, weet hoe erg ze beneden kunnen stinken. Dit komt doordat de remmen te warm worden en dat is weer iets wat je moet zien te voorkomen. Probeer daarom zoveel mogelijk op de motor af te remmen en het rempedaal echt alleen te gebruiken als je niet anders kan. Kom je bijvoorbeeld aan op een haarspeldbocht, rem dan om goed door de bocht te komen en laat de rem verder met rust.
Gebruik ook lagere versnellingen als je bergaf gaat
Dat remmen op de motor wordt je het makkelijkst gemaakt als je een lage versnelling gebruikt bij het dalen. Wie in de vijfde versnelling een berg af gaat, gaat al snel veel te hard. Om de op de motor te remmen, moet de auto vaart minderen als je je gas loslaat. Gebeurt dit niet, dan zit je te hoog in de versnelling en moet je terugschakelen. Op die manier ga je gecontroleerd naar beneden, zonder dat je onnodig veel druk uitoefent op de kwetsbare materialen in je auto.
Laat een antwoord achter